مطالب مفید در زمینه موسیقی، گردشکری و اطلاعات عمومی

انتشار محتوای جامع در زمینه های مختلف

مطالب مفید در زمینه موسیقی، گردشکری و اطلاعات عمومی

انتشار محتوای جامع در زمینه های مختلف

در این وبلاگ به معرفی مکان های دیدنی نقاط مختلف جهان و نکات آموزشی در زمینه موسیقی و هنر می پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

برخی از قطعات الکترونیکی به عنوان قطعات پایه شناخته می شوند چون این قطعات در همه مدارهای الکتریکی به کار می روند و در نهایت برای ساخت اکثر وسایل الکتریکی استفاده می شوند. از جمله این قطعات خازن، مقاومت، دیود، ترانزیستور و ... هستند که اکثر ما نام این قطعات را شنیده ایم در ادامه به توضیح مختصری در باره هر کدام از این قطعات الکتریکی می پردازیم تا در خرید قطعات الکترونیک به شما کمک کند.


 مقاومت


مقاومت یه قطعه الکترونیکی پرکاربرد است که در مدارهای الکتریکی قرار میگیرد و در برابر جریان الکتریکی مقاومت می کند یعنی جریان عبوری را محدود می کند. میزان مقاومتی که در برابر جریان دارند در مقاومت های مختلف متفاوت است و با واحد اهم نشان داده می شود. مقامومت از قطعات الکتریکی پسیو (منفعل) است یعنی جریانی تولید نمیکند بلکه جریان مصرف می کند. 

مقاومت ها در اندازه ها و شکل های محتلف ساخته می شوند و از پر کاربرد ترین وسایل موجود در فروشگاه قطعات الکترونیک هستند. مثلا مقاومت های استاندارد و یا مقاومت های ثابت و متغیر از انواع پر کاربرد مقاومت هستند. مقاومت های متغیر مقدار مقاومتشان در یک محدوده خاص تنظیم و قابل تغییر می شود به این صورت کهدو مقاومت در داخل خود دارند که به هم متصل شده و امکان تنظیم و تقسیم ولتاژ یبا آن ها ایجاد می شود. مقاومت یک قطعه با اندازه کوچک است و مقاومت های معمولی حدود 6 تا 10 میلی متر طول دارند.

Image result for RESISTORS


خازن


خازن ها بعد از مقاومت رایج ترین و پرکاربرد ترین بخش از مدار الکتریکی است. خازن یک دستگاه است که می تواند جریان الکتریکی را به طور موقت ذخیره کند. انواع مختلفی از خازن وجود دارد که رایج ترین آن ها سرامیکی و الکترولیتی است. توانایی خازن ها ذخیره انرژی است و مانند یک باتری شارژ می شوند یک دی الکتریک عایق در خازن قرار گرفته که مانع از عبور جریان شده و در صفحات ذخیره می کند. ظرفیت خازن نشان دهنده میزان شارژی است که می تواند ذخیره کند و هر خازنی ظرفیت خاص خود را دارد که با واحد میکروفاراد مشخص می شود. 

Image result for capacitors

دیود


دیود یک قطعه الکتریکی نیمه هادی است که وظیفه آن کنترل جریان است. عبور جریان الکتریکی از دیود فقط می تواند در یک جهت حرکت کند. دیود دارای دو پایه کاتد و آند است جریان الکتریکی فقط زمانی حرکت می کند که ولتاژ مثبت روی آند و ولتاژ منفی روی کاتد اعمال شود یعنی جریان از آند به کاتد حرکت می کند اگر ولتاژ مثبت و منفی برعکس شود هیچ جریانی عبور نخواهد کرد. Led  یا دیود نوری نیز نوعی دیود است که هنگام عبور جریان نور ایجاد می کند.


image2.jpg

ترانزیستور


ترانزیستور از پرکاربردترین وسیله های الکترونیکی است که وظیفه کنترل جریان در مدار را به عهده دارد. موارد استفاده از ترانزیستورها برای ایجاد سوئیچ های الکترونیکی ساده و مدارهای تقویت سیگنال استفاده می شوند و در حجم های بزرگتر میلیون ها تا میلیاردها ترانزیستور برای اتصال حافظه های کامپیوتری، ریزپردازنده ها، قطعات کوادکوپتر و دیگر مؤلفه های پیچیده به کار می روند. ترانزیستورها دارای سه پایانه هستند که به نام های کالکتور(C) پایه (B) و امیتر نامیده می شوند. ولتاژ ورودی به پایانه پایه وارد می شود و سپس بین دو پایانه دیگر جریان پیدا می کند.

image4.jpg

مدار یکپارچه (آی سی) 


آی سی یک قطعه الکتریکی است که شامل یک مجموعه از قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور، خازن، مقاومت و... است و روی یک کوچک سیلیکونی نصب می شود. نصب چند قطعه در یک وسیله باعث کاهش هزینه و کوچک تر شدن قطعه برای استفاده در جاهای کوچکتر است مثلا در اجزای موبایل و کامپیوتر آی سی ها استفاده زیادی دارند. علاوه برای ن آی سی ها عملکرد بالایی نسبت به استفاده از قطعات مجزا دارند چون مجموعه ایی از ترانزیستور ها و سایر قطعات در فاصله کم قرار گرفته اند و با سرعت بیشتری کار می کنند.

image5.jpg

رله


رله به طور کلی به دستگاهی گفته می شود که یک اتصال بین دو یا چند نقطه برای دریافت پاسخ را فراهم می کند. رله ماانند یک سوییچ کار می کند بنابرین به آن سوییچ گفته می شود با این تفاوت که رله ها در جریان های الکتریکی زیاد نیز قابل استفاده هستند و به صورت اتوماتیک کار قطع و وصل را انجام می دهد در صورتی که بسیاری از سوئیچ های معمولی باید به صورت دستی قطع و وصل شوند.

Image result for relay electrical


  • ۹۸/۰۲/۱۵
  • meysam shad

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی