مطالب مفید در زمینه موسیقی، گردشکری و اطلاعات عمومی

انتشار محتوای جامع در زمینه های مختلف

مطالب مفید در زمینه موسیقی، گردشکری و اطلاعات عمومی

انتشار محتوای جامع در زمینه های مختلف

در این وبلاگ به معرفی مکان های دیدنی نقاط مختلف جهان و نکات آموزشی در زمینه موسیقی و هنر می پردازیم.

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برخی از قطعات الکترونیکی به عنوان قطعات پایه شناخته می شوند چون این قطعات در همه مدارهای الکتریکی به کار می روند و در نهایت برای ساخت اکثر وسایل الکتریکی استفاده می شوند. از جمله این قطعات خازن، مقاومت، دیود، ترانزیستور و ... هستند که اکثر ما نام این قطعات را شنیده ایم در ادامه به توضیح مختصری در باره هر کدام از این قطعات الکتریکی می پردازیم تا در خرید قطعات الکترونیک به شما کمک کند.


 مقاومت


مقاومت یه قطعه الکترونیکی پرکاربرد است که در مدارهای الکتریکی قرار میگیرد و در برابر جریان الکتریکی مقاومت می کند یعنی جریان عبوری را محدود می کند. میزان مقاومتی که در برابر جریان دارند در مقاومت های مختلف متفاوت است و با واحد اهم نشان داده می شود. مقامومت از قطعات الکتریکی پسیو (منفعل) است یعنی جریانی تولید نمیکند بلکه جریان مصرف می کند. 

مقاومت ها در اندازه ها و شکل های محتلف ساخته می شوند و از پر کاربرد ترین وسایل موجود در فروشگاه قطعات الکترونیک هستند. مثلا مقاومت های استاندارد و یا مقاومت های ثابت و متغیر از انواع پر کاربرد مقاومت هستند. مقاومت های متغیر مقدار مقاومتشان در یک محدوده خاص تنظیم و قابل تغییر می شود به این صورت کهدو مقاومت در داخل خود دارند که به هم متصل شده و امکان تنظیم و تقسیم ولتاژ یبا آن ها ایجاد می شود. مقاومت یک قطعه با اندازه کوچک است و مقاومت های معمولی حدود 6 تا 10 میلی متر طول دارند.

Image result for RESISTORS


خازن


خازن ها بعد از مقاومت رایج ترین و پرکاربرد ترین بخش از مدار الکتریکی است. خازن یک دستگاه است که می تواند جریان الکتریکی را به طور موقت ذخیره کند. انواع مختلفی از خازن وجود دارد که رایج ترین آن ها سرامیکی و الکترولیتی است. توانایی خازن ها ذخیره انرژی است و مانند یک باتری شارژ می شوند یک دی الکتریک عایق در خازن قرار گرفته که مانع از عبور جریان شده و در صفحات ذخیره می کند. ظرفیت خازن نشان دهنده میزان شارژی است که می تواند ذخیره کند و هر خازنی ظرفیت خاص خود را دارد که با واحد میکروفاراد مشخص می شود. 

Image result for capacitors

دیود


دیود یک قطعه الکتریکی نیمه هادی است که وظیفه آن کنترل جریان است. عبور جریان الکتریکی از دیود فقط می تواند در یک جهت حرکت کند. دیود دارای دو پایه کاتد و آند است جریان الکتریکی فقط زمانی حرکت می کند که ولتاژ مثبت روی آند و ولتاژ منفی روی کاتد اعمال شود یعنی جریان از آند به کاتد حرکت می کند اگر ولتاژ مثبت و منفی برعکس شود هیچ جریانی عبور نخواهد کرد. Led  یا دیود نوری نیز نوعی دیود است که هنگام عبور جریان نور ایجاد می کند.


image2.jpg

ترانزیستور


ترانزیستور از پرکاربردترین وسیله های الکترونیکی است که وظیفه کنترل جریان در مدار را به عهده دارد. موارد استفاده از ترانزیستورها برای ایجاد سوئیچ های الکترونیکی ساده و مدارهای تقویت سیگنال استفاده می شوند و در حجم های بزرگتر میلیون ها تا میلیاردها ترانزیستور برای اتصال حافظه های کامپیوتری، ریزپردازنده ها، قطعات کوادکوپتر و دیگر مؤلفه های پیچیده به کار می روند. ترانزیستورها دارای سه پایانه هستند که به نام های کالکتور(C) پایه (B) و امیتر نامیده می شوند. ولتاژ ورودی به پایانه پایه وارد می شود و سپس بین دو پایانه دیگر جریان پیدا می کند.

image4.jpg

مدار یکپارچه (آی سی) 


آی سی یک قطعه الکتریکی است که شامل یک مجموعه از قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور، خازن، مقاومت و... است و روی یک کوچک سیلیکونی نصب می شود. نصب چند قطعه در یک وسیله باعث کاهش هزینه و کوچک تر شدن قطعه برای استفاده در جاهای کوچکتر است مثلا در اجزای موبایل و کامپیوتر آی سی ها استفاده زیادی دارند. علاوه برای ن آی سی ها عملکرد بالایی نسبت به استفاده از قطعات مجزا دارند چون مجموعه ایی از ترانزیستور ها و سایر قطعات در فاصله کم قرار گرفته اند و با سرعت بیشتری کار می کنند.

image5.jpg

رله


رله به طور کلی به دستگاهی گفته می شود که یک اتصال بین دو یا چند نقطه برای دریافت پاسخ را فراهم می کند. رله ماانند یک سوییچ کار می کند بنابرین به آن سوییچ گفته می شود با این تفاوت که رله ها در جریان های الکتریکی زیاد نیز قابل استفاده هستند و به صورت اتوماتیک کار قطع و وصل را انجام می دهد در صورتی که بسیاری از سوئیچ های معمولی باید به صورت دستی قطع و وصل شوند.

Image result for relay electrical


  • meysam shad
  • ۰
  • ۰

هواپیماهای بدون سرنشین یا کوادکوپتر علاقه مندان زیادی پیدا کرده است  و استفاده های متفاوت و جالبی از آن ها می شود. تا چند سال پیش، تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین بسیار گران بود و برای افراد معمولی بسیار غیر قابل دسترس بود. اما اکنون خرید قطعات کوادکوپتر از استفاده های سرگرم کننده عبور کرده و در بسیاری از موارد کاربردی مانند پروژه های تحقیقاتی، فیلم برداری، کارهای جاسوسی و ... استفاده می شود.  در ادامه به نحوه استفاده از کوادکوپتر در موارد مختلف می پردازیم.


استفاده از کوادکوپتر برای جستجو و نجات افراد

برای جستجوی یک منطقه بسیار مهم است که یک نمای کلی از وضعیت محل به دست آید که این کار از طریق کوادکوپتر با دادن یک دید هوایی انجام می شود. برای پیدا کردن افراد گمشده در یک منطقه کوادکوپتر بسیار ارزان تر از هلکوپتر است با وصل کردن دوربین به هواپیمای بدون سرنشین یک ویدئو با وضوح مناسب قابل مشاهده است و هنگامی که افراد و یا آیتم های مورد نظر دیده شوند توسط gps مختصات مکانی آنها مشخص و به سرعت قابل دسترسی می شود. منطقه ای که یک هواپیمای بدون سرنشین می تواند در عرض 10 دقیقه پوشش دهد و جستجو کند، برای یک گروه  تجسس کامل چند ساعت طول می کشد. همچنین کوادکوپتر میتواند یک سری از وسایل با وزن کم مانند وسایل پزشکی و وسایل ارتباطی را به منطقه مورد نظر برساند.


کوادکوپتر


نظارت لحظه ایی در حوادث و رویدادها

هنگامی که یک ثانحه رخ می دهد خرید کوادکوپتر از فروشگاه قطعات الکترونیک می تواند به سرعت در محل حاضر شود و با فیلم برداری وضعیت محل حادثه را به صورت لحظه ایی مخابره کند. هلیکوپتر و هواپیما برای بلند شدن و مستقر شدن نیاز به زمان دارند در صورتی  که کوادکوپتر در عرض چند دقیقه آماده و به هوا فرستاده می شود. با استفاده از ویدئوی کوادکوپترها میتوان وضعیت محل را بررسی و با آمادگی بیشتری به اقدام برای جلوگیری از حادثه پرداخت.

بازرسی های صنعتی با کوادکوپتر

در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین برای بازرسی از فازهای صنعتی گاز، نفت و نیروگاه ها برای حفاظت از این فازها و برای اطمینان از عملکرد مناسب استفاده می شود. این بازرسی ها، نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد بازرسی کوادکوپتر ها یک راهکار مقرون به صرفه و جایگزین امن برای بازرسی با هلی کوپتر در مکان های خطرناک است. با استفاده از GPS و قابلیت نقطه ای، هواپیمای بدون سرنشین می تواند مأموریت بازرسی خود را انجام دهد و ویدیوی ضبط شده را به صورت لحظه ایی به مرکز کنترل ارسال کند بدون اینکه خطر آسیب دیدگی برای بازرس وجود داشته باشد.

نظارت امنیتی

نظارت امنیتی یکی از کاربرد های مهم کوادکوپتر ها است که برای پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از حملات تروریستی استفاده می شود. با قرار دادن یک دوربین مادون قرمز بر روی کوادکوپتر خاصیت دید در شب را فراهم می کند و به پلیس امکان می دهد تا در تاریکی کامل به شناسایی موارد خطر بپردازد. ویژگی دیگر کوادکوپتر کوچک بودن و مخفی بودن آن است که می تواند بدون دیده شدن از منطقه مشکوک اطلاعات تهیه کند. به همین دلیل به نیروهای پلیس آموزش استفاده از کوادکوپترها داده می شود.

نقشه برداری و اندازه گیری 

زمین شناسان استفاده زیادی از کوادکوپتر ها برای اندازه گیری مساحت و مختصات مناطق مورد نظرشان استفاده می کنند. تصاویر جغرافیایی که توسط کوادکوپتر ها به دست می آید، اطلاعات دقیقی را با سرعت زیاد در اختیار زمین شناسان قرار می دهد. این تصاویر با رزولوشن مناسب برای تحلیل منطقه جغرافیایی بسیار مفید هستند همچنین با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین میتوان از مناطق سخت مانند کوهپایه ها و معادن عکس برداری کرد.

فیلم برداری هوایی

یکی از محبوب ترین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین گرفتن ویدئو از نمای بالا با استفاده از یک دوربین HD است.قراردادن یک دوربین دیجیتال حرفه ایی می تواند عکس های زیبا را از نمای با دید کامل در اختیار شما قرار بدهد. گرفتن عکس و ویدئو هوایی از مناظر، جنگل ها، حوادث خیره کننده و..، مکان های زیادی برای ضبط این صحنه ها با هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد.

 تحویل کالا با کوادکوپتر

می توان از کوتدکوپتر برای ارسال سفارشات و بسته های مشتریان استفاده کرد. شرکت آمازون از هواپیمای بدون سرنشین برای ارسال برخی از بسته های مشتریان استفاده می کند و در زمان کم محصول را به دست مشتری می رساند. برای کوادکوپتر یک سیستم هوشمند طراحی میشود به این صورت که زمانی که به بسته تحویلی ضربه محکمی وارد شود، دستگاه تشخیص داده و به جای تحویل بسته به مشتری آن را به برمی گرداند. 


کاربردهای کوادکوپتر

تمامی ویژگی های کاربردی کوادکوپتر مانند سرعت بالا، سبکی، قابلیت کنترل از راه دور و کم حجم بودن آن باعث افزایش استفاده از کوادکوپتر در موارد مختلف شده است. تکنولوژی ساخت کوادکوپترها در حال رشد است و می توان از قابلیت های منحصر به فرد و تکنولوژی های پیشرفته برای ردیابی در آن استفاده کرد.

  انواع کوادکوپتر

نسل کوادکوپتر ها به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است و با استفاده از تکنولوژی های جدید امکانات بیشتری به آن اضافه می شود. چند نوع از کوادکوپتر ها با توجه به ویژگی و امکانات شان در ادامه معرفی شده است.

کوادکوپتر چند محوره

کوادکوپتر چند محوره (چند چرخ) که دارای چند پره برای پرواز است، محبوب ترین نوع هواپیمای بدون سرنشین است که توسط افراد حرفه ایی در موارد مختلف مانند عکاسی هوایی، نظارت و تصویر برداری استفاده می شود. این نوع کوادکوپتر این اکان را به شما می دهد تا در هنگام عکس برداری و فیلم برداری کنترل بیشتری را در کادر بندی دوربین داشته باشید تا بتوانید عکس کامل از منطقه مورد نظر بگیرید. این نوع نسبت به سایر انواع کوادکوپتر ارزان تر هستند. هواپیمای بدون سرنشین 4 پره برکاربرد ترین و محبوب ترین نوع است. انواع دیگری نیز به صورت دو پره، شش پره و هشت پره نیز ساخته میشوند.

هواپیمای بدون سرنشین با بال ثابت

این نوع به جای استفاده از پره از بال های ثابت به شکل هواپیما استفاده می کنند و از یک بالابر عمودی برای بلند شدن استفاده می کنند. این نوع هواپیما بدون سرنشین به دلیل داشتن مخزن و موتور بنزینی برای پروازهای طولانی استفاده می شوند به طوری که میتوانند 15 ساعت در هوا پرواز کنند. دید این نوع از کوادکوپترهای چند پره در حین پرواز کمتر است و برای فرود آمدن نیاز به جای باز دارد و به همین دلیل کنترل آن ها سخت تر است.

کوادکوپتر تک پره( هلیکوپتر بدون سرنشین)

این نوع کاملا شبیه هلیکوپتر هستند و از یک پره بزرگ برای بلند شدن و دم هلیکوپتر برای تغییر جهت استفاده می شود. این نوع هلیکوپترها ترکیبی از استقامت و سرعت هستند که می توان در پرواز های طولانی از آن استفاده و وسایل بیشتری با آن حمل کرد. مشکل این نوع کوادکوپتر هدایت آن است و برای نگه داشتن آن در هوا نیاز به مهارت در این زمینه دارید.

هواپیمای بدون سرنشن هیبریدی

این نوع هواپیما علاوه بر داشتن بال های ثابت، در دم آن ها  بالابر عمودی هیبریدی به کار رفته تا امکان بلند شدن را به صورت عمودی فرهم کند. همچنین در دم آن ها می تواند یک پره قرار بگیرد تا برای حرکت افقی سریع تر عمل کند. این نوع  نسبت به انواع کوادکوپتر به تعداد کم تولید می شوند و دسترسی به آن ها سخت تر است.

فن آوری ساخت کوادکوپترها به سرعت در حال تکامل هستند نسل های جدید هواپیماهای بدون سرنشین کمی کوچکتر، سبک تر و ارزان تر از نسل های قبلی است. با استفاده از مواد جدید، همراه با باتری های کارآمدتر و سبک تر، وزن و اندازه آن ها را کم می کنند. امکانات دیگر مانند افزایش ارتفاع پرواز و ظرفیت بارگیری نیز بهبود می یابند کوچکترین هواپیمای بدون سرنشین در حال حاضر اندازه یک کارت اعتباری است. در چند سال آینده می توان انتظار داشت که هواپیماهای بدون سرنشین به اندازه یک حشره نیز برسد.


  • meysam shad
  • ۰
  • ۰

گالوانیزه کردن فلز

گالوانیزه کردن فرآیند پوشش آهن یا فولاد با روی به منظور حفاظت بیشتر در برابر خوردگی برای قطعات آهن یا فولاد است. فرایند گالوانیزه کردن آهن به طور همزمان در فرانسه و انگلستان در سال 1837 میلادی شروع شد. با استفاده از یک فرایند غوطه ور سازی پوشش ورقه آهن با روی انجام میگیرد و ورق گالوانیزه تولید می شود. امروزه تقریبا تمام ورق های فولادی را با روی آبکاری می کنند. در ادامه روش های ایجاد پوشش گالوانیزه بر روی آهن توضیح داده می شود.

روش غوطه وری گرم

متداول ترین روش ایجاد پوشش بر روی فلزات روش غوطه وری گرم است که در بسیاری از کارخانه های فولاد استفاده می شود. در این روش قطعات فولاد یا آهن پس از تمیز کاری سطح در مذاب روی غوطه ور می شوند.

این روش یک پوشش ضخیم از روی را در سطح فلز ایجاد می کند که به صورت بلوری سطح را می پوشاند.

در طول فرایند یک ساختار چندلایه از آلیاژ روی و فولاد بین پوشش روی و فولاد شکل می گیرد. این لایه ممکن است شکننده باشد و در صورت خم کردن فلز باید دقت کرد که پوسته پوسته نشود.


Image result for hot dip galvanizing

گالوانیزه کردن الکترولیتی (Electrogalvanizing

این روش با غوطه وری فولاد در الکترولیت که یک محلول سولفات روی یا سیانید است انجام می شود. فرایند الکترولیت یک لایه از روی در سطح فلز ایجاد می کند.

در این روش میزان ضخامت پوشش روی بر سطح فلز را می توان به صورت دقیق کنترل کرد

میزان ضخامتی که در روش گالوانیزه گرم ایجاد می شود را نمیتوان با این روش ایجاد کرد.

روش کشش گرمایی

در این روش قطعات فلزی آهنی را در یک محفظه بدون هوا قرار می دهند که شامل گرد وغبار فاز و روی و شن و ماسه در دمای 500 درجه سانتیگراد است. با بالا رفتن دما در محفظه غبار روی به سطح فلز میچسبد و یک پوشش روی ایجاد می کند. در این روش پوشش روی مطابق با شکل فلز و به صورت یکنواخت بر روی سطح ایجاد می شود. این روش بیشتر برای قطعات کوچک استفاده می شود.

روش اسپری حرارتی

فلز روی با حرارت دیدن به سطح فولاد اسپری می شود قبل از شروع فرایند سطح فلز باید با استفاده از انفجار ماسه به صورت کامل تمیز و آماده شود. از مزیت های این روش ایجاد پوشش تا ضخامت 250 میکرو متر است که میتواند یک فلز را به یک ورق گالوانیزه تبدیل کند. 

روش رنگ زدن

با استفاده از یک رنگ که رنگ دانه های فلز روی در آن قرار گرفته است و با قلم مو به روی سطح رنگ آمیزی میشود. این روش سریع و کم هزینه است اما کارایی آن از روش های قبلی کمتر است چون یک لایه نازک ایجاد می کند که مقاومت کمتری دارد. همچنین ممکن است 

ورق آجدار

کاربردهای قطعات گالوانیزه

برای ایجاد پوشش روی درب و پنجره های فلزی

ایجاد برامدگی و یا تزیین دیوار

برای پوشش سقف

ساخت ورق های گالوانیزه برای افزایش مقاومت فلز

برای پوشش قعطات لوازم خانگی مانند یخچال برای جلوگیری از خوردگی


مقاومت ورق های گالوانیزه در برابر خوردگی

دلیل اصلی گالوانیزه کردن قطعاتی آهنی و فولادی جوگیری از خوردگی آنهاست چون خطر زنگ زدگی آهن در محیط های مختلف زیاد است. میزان مقاومتی که گالوانیزه کردن به فلز می دهد بستگی به ضخامت و نوع پوشش ایجاد شده دارد 

پوشش از جنس روی در فرایند گالوانیزه ممکن است در محیط های اسیدی و یا قلیایی قوی دچار آشب شود.

پوشش فلز روی قرار گرفته در آهن و فولاد گالوانیزه در مواجهه با اتمسفر و تحت تاثیر آب باران، یک کربنات طبیعی روی سطح فلز ایجاد می کند که از خوردگی محافظت می کند. با این حال، این پوشش به اندازه کافی ضخیم نیست و ممکن است در بلند مدت نتواند از خوردگی فلز جلوگیری کند. قرار گرفتن در محیط های کربنات را به سولفات روی تبدیل می کند که محلول در آب است و با آب باران شسته می شود.

پوشش گالوانیزه از خوردگی های شیمیایی حاصل قرار گرفتن فلز در معرض بتن، سرب، قلع و آلومینیوم است اما در برابر گچ و سیمان و باران های اسیدی مقاومت ضعیفی دارد.

برای جلوگیری از خورده شدن لایه زینک قرار گرفته روی ورق های گالوانیزه باید از تماس آن با مس یا آهن خالص جلوگیری کرد.

استفاده از یک پوشش محافظ مانند رنگ به آهن و فولاد گالوانیزه مشکلات مربوط به خوردگی پوشش روی را کاهش می دهد.


  • meysam shad
  • ۰
  • ۰

انواع مبلمان اداری

مبلمان اداری شامل ویژگی ها و لوازم مخصوص به خود است بنابری نبه یک نوع منحصر به فرد از مبلمان تبدیل شده است. مبلمان اداری بخش مهمی از محیطی است که کارمند در آنجا کار میکند و از لوازم ضروری هر اداره است کارمندان نیاز به راحتی در حین کار و بهداشت مناسب محل کار دارند بنابرین در هر شرکتی باید مبلمان اداری مناسب قرار داده شود. برای انتخاب یک مبلمان اداری مناسب نکاتی وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم.

میزان سرمایه

میزان سرمایه ایی که برای خرید مبلمان اداری در اختیار دارید اولین مسئله ایست که به ذهن شما می آید و در انتخاب شما تاثیر می گذارد تا حد امکان سعس کنید از کیفیت مبلملان اداری برای شرکت کم نکنید چون راحتی کارکنان بازدهی بیشتری به کار شما می دهد که هزینه های خرید مبلمان اداری را پوشش می دهد.

دوام مبلمان اداری

یکی از فاکتورهای بسیار مهم خرید مبلمان اداری میزان دوام و عمر آن است شما قطعا دوست ندارید در زمان کم کل مبلمان اداری خود را عوض کنید بنابرین نیاز به مبلمان با عمر و دوام بالا دارید. مبلمان های استیل با دوام بیشتر محبوبیت زیادی نسبت به مبلمان چوبی پیدا کرده اند. مبلمان های دارای روکش و لمینت نیز دوام بیشتری دارند.


مبلمان اداری


وزن مبلمان 

مبلمان اداری باید نسبت به مبلمان منزل سبک تر باشد تا قابلیت حمل در محل مورد نظر را به راحتی داشته باشد. ممکن است در فضای اداری نیاز به تغییر و جابجایی وسایل داشته باشید در این صورت انتخاب یک مبلمان سبک وزن گزینه مناسبی برای شماست.

 سازگاری و کاربرد بالا

یک مبلمان اداری خوب تا حد امکان باید برای استفاده های مختلف در محیط اداری سازگار باشد مثلا از یک میز مناسب بتوان برای کارهای مختلف از جمله انجام کار های ارباب رجوع و یا کارهای کامپیوتری و فنی بهره برد.


امنیت و ریسک آتش سوزی

مبلمان باید مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی داشته باشد و اگر در معرض آتش قرار گرفت به طور کامل تبدیل به خاکستر نشود. این مسئله به خصوص برای شرکت هایی که با مواد اشتعال زا و شیمیایی کار می کنند ضروری است.

ظاهر و راحتی

ظاهر مبلمان اداری شما باید زیبا و متناسب با فضای کاری شما باشد. می توانید رنگ مبلمان را با توجه رنگ های محل کارو دیوار انتخاب کنید به طوری که محل کار شما چشم نواز شود و یک دکوراسیون اداری زیبا ایجاد کنید. همچنین راحتی مبلمان برای کارکنان شرکت طوری باشد که تمرکز و فعالیت کارمند را کاهش ندهد.

لوازم مبلمان اداری 

لوازم مختلفی برای کامل کردن مبلمان در دفتر کار مورد نیاز است.برخی از این لوازم بر اساس نوع کاربرد تقسیم بندی می شوند و هرکدام کابرد خاص خود را دارند مانند میز کنفرانس یا میزمنشی و ... میتوان بر اساس نوع ظاهر نیز مبلمان اداری را تقسیم بندی کرد که شامل انواع طرح های میز و صندلی اداری می شود. بخش های اصلی مبلمان اداری در ادامه توضیح داده می شود

میزاداری

از کاربردی ترین وسایل مبلمان اداری در هر دفتری میزهای آن است که تاثیر زیادی بر روی کارایی کارمندان دارد. هدف اصلی یک میزایجاد یک فضا برای نوشتن و کارهای مربوط به هرشغل متناسب با فعالیت آن است. میز همچنین می تواند برای قرار دادن وسایل کاری، نگهداری منابع، استفاده شخصی و ... استفاده شود.

ابعاد یک میز اداری استاندارد معولا در حدود 150 سانتیمتر طول، 75 سانتیمتر ارتفاع و 70 سانتی متر عرض دارد. این یک میز معمولی است که فضای کافی برای کار را فراهم می کند.

انواع میز اداری 

میزهای اداری بر اساس نوع کاربردهای آنها به دسته های زیر تقسیم می شوند


میز قرار گیری دستگاه(machine desk)

این نوع میز اداری برای قرارگیری دستگاه های مهم اداری استفاده میشود و ابعاد و ضخامت آن متناسب با هر وسیله فرق می کند مثلا میزی که برای قرار گیری دستگاه پرینت طراحی شده متفائت از مزی است که سیستم کامپیوتر و یا دستگاه های کپی بزرگتر روی آن قرار می گیرد. این نوع میز را باید براساس وسیله ای که قرار است روی آن قرار دهید انتخاب کنید.

میز دفتری 

این نوع میز عمدتا یک میز پایه ای کوچک با حداکثر ابعاد 1.2 متر در 75 سانتی متر است و دارای 3-4 کشو در کنار یک میز است. این میز برای انجام کارهای دفتری و پاسخ گویی به ارباب رجوع استفاده میشود و نیازی به قرارگیر وسیله خاصی بر روی آن ندارد و بیشتر برای نوشتن یا پر کردن فرم استفاده می شود.


میز اداری

میز تایپ

این میز ساختار منحصر به فرد برای قرار گیری رایانه و تایپ کردن دارد. میز تایپ با توجه به نیاز تایپیست در ابعاد استاندارد برای کاربر طراحی میشود. این نوع میز در بسیاری از کشور ها مانند فرانس هو آمریکا استفاده می شود. میزتایپ بسته به نوع استفاده و در کشور های مختلف متفاوت است مثلا در آمریکا از میز های L  شکل نیز استفاده می شود.

میز منشی

این میز برای انجام کار های منشی گری طراحی شده است و به گونه ایست که ویژگی های میز تایپ و میز دفتری را با کمی بزرگتر شدن با هم دارد تا منشی علاوه بر احساس راحتی با میز بتواند کار های خود را نیز به طور کامل انجام بدهد و وسیله های مورد نیاز را  روی میز قرار دهد.

میز تجملاتی

این از میزها با طرح های زیبا و با چوب های گران قیمت ساخته می شوند و مورد استفاده َآنها در جاهای خاصی از شرکت مثلا دفتر مدیر برای جلب توجه قرار داده می شوند.

علاوه بر میزهای کاربردی گفته شده برخی از میزهای اداری نیز در ابعاد بزرگ برای سالن کنفرانس و جلسات استفاده می شوند.



صندلی اداری

از اجزای مهم مبلمان اداری صندلی های آن است چون کارمندان تمام وقت خود را در محل کار بر روی صندلی می گذرانند. صندلی تا حد زیادی بر روی میزان خستگی و فشار کاری کارکنان و سلامتی آنها تاثیرگذار است. ابعاد و شکل صندلی های اداری باید به صورت علمی و ارگونومیک طراحی شود تا بتوانند بازدهی کار را نیز بالا ببرد. اندازه استاندارد صندلی اداری 45 تا 48 سانتیمتر فاصل هآن تا زمین است. قسمت تکیه گاه صندلی باید به گونه ایی باشد که پشت بدن را کاملا بپوشاند بهتر است که قسمت پشت صندلی قابل تنظیم و تغییر زاویه باشد. صندلی به اندازه کافی بزرگ باشد و روی آن با ابر ضخیم پوشانده شده باشد.


مبلمان چوبی یا فلزی

بر اساس جنس ساخت مبلمان اداری به دو نوع چوبی و استیل تقسیم بندی میشوند. هر کدام از این نوع کاربرد ها ویژگی های خود را دارند و بستگی به نوع کارو محیط شرکت دارد که از کدام نوع استفاده کند.

ویژگی های مبلمان چوبی

شکل ها و طرح های متنوعی دارد و میتواند به صورت سفارشی به شکل های دلخواه ساخته شود

انواع لوکس مبلمان چوبی گران قیمت تر هستند و راحتی و زیبایی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد

میتوان با استفاده از روکش های چرم مبلمان چوبی را پوشاند که علاوه بر زیبایی به دوام آن نیز کمک می کند.

ویژگی های مبلمان فلزی

مقاومت بیشتری دارند و آتش نمی گیرند بنابرین در مکان های صنعتی و آزمایشگاه ها از این نوع استفاده می شود

سبک بودن وزن نسبت به مبلمان چوبی که به قابلیت حمل آنها راحت تر است

پایین تر بودن قیمت این نوع مبلمان نسب به مبلمان های چوبی لوکس


  • meysam shad